Wie kent ze niet, ‘de zware jongens’ uit de Donald Duck. Heel herkenbaar als echte boeven, gekleed in hun streepjespak en masker. Gelukkig loopt het daar altijd weer goed af. Was de echte wereld maar zo simpel, denk ik wel eens.
De wereld is veranderd
Dat de wereld is veranderd weten we allemaal. De zware jongens zijn de zware jongens niet meer. Althans, niet zo fysiek herkenbaar als in de Donald Duck -als ze al ooit zo hebben bestaan natuurlijk. Maar op de zware jongens kom ik straks nog even terug. Het gaat me nu even over de veranderde wereld met wat aardige feitjes. Zo is het precies 40 jaar geleden (in 1981 dus) dat IBM de eerst personal computer introduceerde. Grappig idee vind ik, dat de eerste mobiele telefoon al in 1973 het levenslicht zag, maar de commerciële mobieltjes pas in 1983 werden verkocht. De smartphone, die eigenlijk het mobieltje en een mini-pc combineert, bestaat sinds 1993. Een jaar later was de eerste smartphone, de ‘Simon’ van IBM voor het publiek te koop. Hij kon telefonie combineren met het versturen en ontvangen van e-mails, het had een adresboek, een agenda, een wereldklok, een rekenmachine en je kon er met een stiluspen op het scherm op werken.
Niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen van de smartphone heeft de hele automatisering een enorme vlucht genomen. Denk maar eens aan alle toepassingen die je tegenwoordig bedrijfsmatig en privé via je smartphone regelt. En als je denkt dat het einde van die technologische ontwikkelingen in zicht is, dan heb je het mis. Volgens het World Economic Forum is binnen vijf jaar de helft van al het menselijke werk geautomatiseerd.
Elk voordeel heb z’n nadeel
De beroemdste nummer 14 zei het al: “Elk voordeel heb z’n nadeel.” Voor de automatisering is dat niet anders. Want dankzij automatisering -even algemeen gezegd- kunnen bedrijfsprocessen in vele geledingen sneller, gemakkelijker en efficiënter worden uitgevoerd.
Dat is een voordeel natuurlijk. Het nadeel is echter de afhankelijkheid die je er als bedrijf mee creëert. Stel je voor, dat je zoveel als mogelijk hebt geautomatiseerd en je systeem vliegt eruit. Dan heb je pas echt een probleem.
Zware jongens
De hedendaagse boeven -die niet in streepjespak en masker op straat lopen- weten ook dat elk voordeel een nadeel heeft, en andersom natuurlijk. Want het inbreken in je systeem (het hacken) en het installeren in jouw systeem van ransomware (gijzelsoftware) geeft hen de gelegenheid om je flinke ellende te bezorgen, waar zij hun voordeel uit halen bijvoorbeeld door het vragen van losgeld om je systeem weer vrij te geven. En denk nou niet: “Dat overkomt mij niet, want daar is mijn bedrijf te klein of niet interessant genoeg voor.” Het zijn juist ook MKB-bedrijven, die digitaal gelinkt zijn aan leveranciers of afnemers, die de kans hebben om in een cyberincident te worden meegesleurd.
Bedrijfsrisico’s
Uit de negende Allianz Risk Barometer 2020 blijkt, dat cyberincidenten wereldwijd voor het eerst als grootste bedrijfsrisico worden gezien. Met 39% staat dit risico op de eerste plaats, gevolgd door Bedrijfsschade en Aanpassingen in Wetgeving (beide met 37%).
In sommige landen staan cyberincidenten al jaren steevast in de top-3 van grootste bedrijfsrisico’s. Momenteel is er wereldwijd steeds meer sprake van grotere en duurdere datalekken en zijn er steeds meer incidenten met ransomware en hacking. Dat bedrijven deze bedreigingen nu echt serieus moeten gaan nemen, is naar aanleiding van de Allianz Risk Barometer 2020 wel duidelijk. Toch ?
Donut Worry
Bijna overal geldt ‘Safety First’. En toch wordt er met veiligheid in de ICT nog behoorlijk laconiek mee omgegaan. Best gek eigenlijk. Want we leven niet in Duckstad, en de hedendaagse zware jongens zijn ook digitaal onzichtbaar. Heb jij je beveiliging op orde, of valt er ook bij jou wel wat te verbeteren. Laat ons je infrastructuur gewoon eens scannen. We geven je direct inzicht in de digitale risico’s en lekken in jouw bedrijf. Bedenk je eens dat een cyberaanval gemiddeld tussen de € 12.500,00 en € 300.000,00 kost. Onze scan kost je slechts € 300,00 ex BTW. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
Bel of mail ons gewoon voor een afspraak.
Donut Worry, Think Flax.